Strategisch omgevingsmanagement en draagvlak stonden centraal tijdens een bijeenkomst van Geothermie Nederland op 24 juni 2025. Een succesvolle ontwikkeling van aardwarmteprojecten staat of valt met maatschappelijke acceptatie. Daarom organiseerden we samen met TNO deze middag voor professionals uit de sector om ervaringen te delen, kennis te verdiepen en te leren hoe we weerstand kunnen ombuigen naar samenwerking.
Aandacht voor draagvlak
Directeur Janine Verweij opende de middag met een toelichting op het belang dat Geothermie Nederland hecht aan draagvlak en goede communicatie. Initiatieven als de Toolkit Aardwarmte op AllesoverAardwarmte.nl, de werkgroep Communicatie en de jaarlijkse SOM-trainingen zijn daar concrete voorbeelden van. In september start weer een nieuwe SOM-training – een aanrader voor iedereen die werkt aan projecten met veel stakeholders.
Leren van praktijkvoorbeelden
Om de diversiteit en creativiteit in communicatie binnen de sector te laten zien, deelden leden uiteenlopende uitingen: van video’s en informatieborden tot foto’s van bijeenkomsten. Deze werden in de hoek van de zaal getoond. Zo inspireerden we elkaar met goede voorbeelden.
Weerstand als kans
Thijs Kraassenberg van WesselinkVanZijst, expert in strategisch omgevingsmanagement, leidde een interactieve sessie met als uitgangspunt: weerstand is waardevol. Tijdens een rollenspel over onderhandelen (‘(B)urenruzie BV Geonomics’) ervoeren deelnemers hoe belangen achter standpunten schuilgaan en hoe je via gedeelde belangen tot samenwerking komt. Zijn conclusie: meer vergunde én gegunde projecten bereik je door vanuit belangen toe te werken naar gemeenschappelijke waarde. Enkele conclusies vatte hij samen op een sheet:
Onderzoek naar acceptatie
Vervolgens vertelde Hester Huisman (TNO) over het WarmingUP GOO-onderzoek, resultaat 4 ‘maatschappelijk draagvlak geothermie & HTO nabij bewoond gebied’. Het onderzoek moet antwoord geven op de onderzoeksvraag hoe kunnen geothermie-ontwikkelaars draagvlak onder omwonenden vergroten? Onderdeel van het onderzoek is een experiment dat na de zomer zal worden uitgevoerd met behulp van een onderzoeksbureau onder circa 900 respondenten. Dit experiment richt zich op de invloed van participatievormen (informeren, meebeslissen, participeren) op de acceptatie van aardwarmte door bewoners. Hester nam ons mee in de opzet. Geothermie Nederland is als actieve partner betrokken bij dit project.
Verdieping in themagroepen
Op basis van een vooraf ingevulde vragenlijst door deelnemers, werden drie centrale thema’s gekozen voor groepsdiscussie:
- Risicocommunicatie
- Rolverdeling en verantwoordelijkheid
- Rechtvaardigheid
In kleine groepen werd gediscussieerd over uitdagingen, oplossingen en behoeften op deze thema’s. De uitwisseling leverde waardevolle inzichten op.
Samen verder bouwen aan draagvlak
De middag werd informeel afgesloten met een borrel, waar de gesprekken voortgezet werden. Duidelijk is: draagvlak vraagt om aandacht, inzet en samenwerking – en daar zetten we ons als sector gezamenlijk voor in.